סקירה מאקרו כלכלית
ישראל והעולם

06 באוקטובר 2024

נקודות מרכזיות

ישראל

  • בנק ישראל צפוי להודיע על גובה הריבית מחר (7/10). הריבית צפויה להיוותר ללא שינוי
  • לאחר קיצוץ כפול של Moody’s הגיעה השבוע הכרזה של S&P בה רמת החוב של המשק מופחתת. שתי הסוכנויות מעניקות תחזית שלילית לדירוג החוב, משמע להערכתן הסיכון גבוה מהסיכוי
  • האפיק הממשלתי – העלייה ברמת הסיכון במשק באה לידי ביטוי בצורה קלה למדי בשוק הממשלתי. להערכתנו, רמת הסיכון באפיק נותרת גבוהה, עם העלייה ברמת העימות, עקב ההוצאות הנדרשות.
    • טווחים קצרים עד בינוניים – משקל ניטרלי. עדיין יתרון לאפיק הצמוד הקצר והבינוני.
    • טווחים ארוכים – משקל חסר. פוטנציאל להפסדי הון בטווח הקצר.

האפיק הקונצרני – מרווחי האשראי צרים למדי. ישנה עדיפות לאיגרות קונצרניות איכותיות (תזרים איתן) ובמח"מ קצר עד בינוני

הכלכלה העולמית

  • הכלכלה האמריקאית ממשיכה להראות חוזקה. קצב הפחתות הריבית צפוי להיות מתון מאשר השוק העריך
  • דוח התעסוקה בארה"ב הפתיע כאשר מספר המשרות עלה ב-254,000 בספטמבר (ללא חקלאות), בהשוואה לקונצנזוס של 150,000. בנוסף, שיעור האבטלה ירד ל-4.1%.
  • באירופה, לגארד מאותתת על הפחתות ריבית נוספות

השבוע במרכז

לאחר MOODY’S סוכנות הדירוג S&P הפחיתה את דירוג החוב והתחזית נותרת שלילית

הכלכלה המקומית

לקראת הכרזת הריבית

ביום ב' צפוי בנק ישראל להותיר זו הפעם השישית את הריבית על 4.5%. למעשה, מאז הורדת הריבית ב-1 בינואר השנה, שהייתה הראשונה בעולם לאחר העלאות הריבית הרצופות בכל המדינות, לא היה שינוי בריבית בשש החלטות הוועדה המוניטרית בשמונת החודשים האחרונים. בעוד שהתחזיות היו למספר הורדות ריבית עוד בשנת 2024, כעת לא נראה שהפחתת ריבית עומדת על הפרק בזמן הקרוב.

 

בעולם, כבר בנקים רבים החלו להפחית את הריביות הרשמיות שלהם ובהם ה-Fed וה-ECB, אבל בישראל מתקשים לעשות זאת. התמשכות המלחמה יוצרת סכנה המדאיגה את בנק ישראל מכמה סיבות והן:

  • העלייה המחודשת בתוואי האינפלציה. מחירי המזון, הירקות והפירות, הטיסות לחול ואפילו שירותי השכירות מתייקרים בצורה משמעותית ומושפעים, ביחד עם סעיפים נוספים, מהמלחמה. ב-2024 האינפלציה צפויה להסתכם בשיעור הגבוה מ-4% וגם ביחס ל-2025 נראה שזו תהיה גבוהה, בסביבות הגבול העליון.
  • הגירעון בעלייה. די ברור כי הגירעון השנה לא יסתיים ברמה של 6.6% מהתוצר, אלא יהיה בטריטוריה של 8% ואולי אף יותר מכך.
  • שיעור הצמיחה מדרדר. בעוד שבתחילת השנה התחזיות עמדו על כ-2% לשנת 2024 ואפילו 5% לשנת 2025 (בנק ישראל), לאחרונה אלו קוצצו משמעותית וב-S&P חוזים כי המשק לא יצמח כלל השנה
  • יציבות המשק, מהזווית הפיננסית – שער החליפין, שוקי המניות והאג"ח.

 

בנוסף, הפחתתות הדירוג מתחילת המלחמה ובמיוחד האחרונות של Moody’s ו-Fitch מצביעות על הדרדרות נמשכת במצבו של המשק, שהרי לפי הסוכנויות יכולת שירות החוב של המדינה נפגעה.

לפיכך, אנו מעריכים כי מחר הריבית תיוותר ללא שינוי וכך גם לפחות עד אמצע 2025.

2 סוכנויות דירוג מפחיתות את דירוג האשראי בפחות משבוע

לא חלפו ימים רבים מאז החלטת Moody’s על קיצוץ רמת החוב של המשק ב-2 דרגות, גם סוכנות דירוג האשראי S&P הודיעה ביום ד' האחרון, על הורדת הדירוג של ישראל מרמה '+A' לרמה 'A'. יתר על כן, הסוכנות הותירה את תחזית הדירוג על "שלילי" – כלומר, קיימת אפשרות להורדת דירוג נוספת בטווח זמן של שנה.

לאחר שביצעה הפחתה באפריל, מדובר בפעם השנייה שמורידה החברה את הדירוג בשנה האחרונה. הסיבות: בסוכנות הדירוג נימקו את הפחתת הדירוג האשראי בהסלמה בגבול הצפון והסכסוך מול חיזבאללה בימים האחרונים – שלפי הודעת החברה, צפוי להפוך לאינטנסיבי וממושך יותר.

לפי הסוכנות, ההחלטה הייתה אמורה להתקבל בנובמבר, ובמיוחד לאחר הודעת Moody’s בסוף השבוע להוריד את הדירוג בשתי דרגות, אנשי האוצר ניהלו מאמץ מתמשך מול S&P כדי למנוע את הקדמת הצעד הזה – אך התמרון הקרקעי בלבנון והמתקפה האיראנית לא הותירו ברירה.

בהודעה נכתב כי "החברה מעריכה שהלחימה בעזה והסלמת הלחימה בגבול הצפון, עם אפשרות למבצע קרקעי בלבנון, עשויות להימשך לתוך שנת 2025, עם סיכון לתגובה כנגד מדינת ישראל. לפי כלכלני S&P השנה (2024) המשק לא יצמח כלל (שיעור הצמיחה יהיה 0%). בשנת 2025 הוא יצמח ב-2.2%. כל זאת, במקביל להתרחבות של הגירעון הפיסקלי בטווח הקצר והבינוני, ככל שההוצאות הקשורות לביטחון יגדלו עוד יותר.

 

נציין, כי לפי הערכתם של כלכלני Moody’s, בטווח ארוך יותר, כלכלת ישראל תיחלש באופן משמעותי יותר כתוצאה מהסכסוך הצבאי מכפי שהעריכו קודם לכן. בסוכנות הדירוג עדכנו את תחזית הצמיחה לשנה הנוכחית והורידו אותה ל-0.5%, וקצב הצמיחה ארוך הטווח ירד להערכתם מ-4% ל-3%.

 

להערכתנו, מכלול הסיכונים בעת הנוכחית נותר גבוה ולכן, Fitch צפויה גם היא להפחית את הדירוג. הפחתת ריביות נוספות של Moody’s ו-S&P יתרחשו אם תחול עלייה משמעותית ביחס חוב תוצר.

הכלכלה העולמית

שוק העבודה האמריקאי מתפקד הסיכוי להפחתת משמעותית פוחת

דוח התעסוקה והשכר בארה"ב הפתיע כאשר מספר המשרות עקפו את הערכות בשוק. הן עלו ב-254,000 בספטמבר (ללא חקלאות) בהשוואה לאומדן קונצנזוס של 150,000. בנוסף, תוקנו מספרי השכר של החודשיים הקודמים ב-72,000 ושיעור האבטלה ירד ל-4.1%.

השכר הממוצע לשעה עלה ב-0.4%, בעוד ששיעור ההשתתפות נשאר יציב על 62.7%.

השווקים הפיננסיים התאימו עצמם במהירות בעקבות הנתונים החזקים, וקיצצו את הסיכויים להורדת ריבית גדולה מ-0.25% בפגישת ה-FOMC ב-7 בנובמבר ל-0% מ-35% לפני הפרסום.

נזכיר, כי הסיכויים לכך היו יותר מ-50% לפני שיו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול נאם בתחילת השבוע. בסיכום שבועית התשואות לפדיון באיגרות הקצרות והארוכות של ממשלת ארה"ב עלו חדות. כך, האיגרת ל-2 שנים נסחרה בסוף השבוע בתשואה לפדיון של 3.92%, המהווה עלייה של 37 נ"ב מאשר לפני שבוע. האיגרת ל-10 שנים נסחרה בתשואה לפדיון של 3.97% המהווה עלייה שבועית של 22 נ"ב. השיפוע הממשלתי האמריקאי 10-2 פחת מ-19 נ"ב לפני שבוע לכדי 5 נ"ב בלבד.

נאום פאואל (מוקדם יותר השבוע)

יו"ר ה-Fed, ג'רום פאוול, נאם השבוע בכנס האיגוד הלאומי של הכלכלנים העסקיים והסביר כי ב-FOMC לא חשים דחיפות להוריד את הריבית במהירות. פאוול אמר ששתי הורדות ריבית נוספות של רבע נקודות לפני סוף השנה יישארו המקרה הבסיסי של ההבנק אם הכלכלה תתפתח כצפוי. הוא הוסיף כי אין צורך בהתקררות נוספת בשוק העבודה כדי להשיג את יעד האינפלציה של הבנק המרכזי של 2%.

בנוסף, ציין כי תיקוני החשבונתאות הלאומית (התוצר) כלפי מעלה לאחרונה מסירים כמה סיכונים שליליים לכלכלה. בסך הכל, השווקים פירשו את ההערות כציפיות "ניציות" וכאלו אשר מפחיתות מהסבירות של עוצמת ההתרה המוניטרית.

חבילה נוספת של סיוע לכלכלה הכושלת הסינית

לאחר חודשים של מאמצים כושלים למדי לחיזוק שוק הנכסים המדרדר, סין חשפה בשבוע שעבר שורה של צעדים שנועדו לא רק לעצור את הירידה במחירי הדירות אלא גם להגביר את הצריכה ולחזק את סנטימנט המשקיעים.

השווקים קפצו לחדשות לפני סגירת השווקים לרגל החג, הצפוי להסתיים ביום שני. לקראת הכרזות התמריצים, הגישה הכללית הייתה "דובית" ביותר במניות הסיניות, על רקע צמיחה מקומית איטית וירידת מחירי הסחורות, כך שחלק מהעליות המדהימות של השבוע שעבר היו ככל הנראה תוצאה של סגירת פוזיציות שורט.

לפי הערכות מדובר התוכנית השלישית בגודלה בהיסטוריה של סין במונחי תמ"ג ובהיקף הדומה לזה שהוציאה בכדי להאיץ את הכלכלה כתגובה למגיפת הקורונה.

אירופה בשבוע האחרון

  • על רקע נתוני האינפלציה המעודדים של גוש האירו, נשיאת הבנק המרכזי האירופי, כריסטין לגארד, אמרה השבוע למחוקקים באירופה כי ה-ECB יותר ויותר בטוח שהאינפלציה תיוותר בתוך היעד וכי הדבר יבוא לידי ביטוי במהלכי המדיניות הבאים של הבנק. המחירים לצרכן בגוש האירו עלו רק ב-1.8% משנה לשנה בספטמבר, בעוד שמדד מנהלי הרכש המשולב ירד מתחת ל-50. כלומר, הן האינפלציה והן הכלכלה נחלשות
  • משרד האוצר הצרפתי שוקל מס נוסף זמני של 8.5% על חברות עם הכנסות של יותר ממיליארד אירו (1.1 מיליארד דולר) ומס על רכישות חוזרות של מניות השווה ל-8% מההפחתה הנומינלית בהון. הנשיא עמנואל מקרון אמר שהוא תומך בהיטל התאגידים הזמני, בכדי לסייע לממשלה הצרפתית בצד הפיסקלי.

תחזיות

ריבית בנק ישראל

נוכחי:
4.50%

מועד ההכרזה הקרוב:
07/10/24

צפי ריבית:
יציבות

מדד המחירים לצרכן

מדד ספטמבר 2024:
0.1%+

12 החודשים הבאים:
2.9%+

אלוקציה

מניות
חשיפה מומלצת: 80%

חו"ל
ישראל
80%
20%

עדיפות:

  1. DOW JONES
  2. S&P 500
  3. Euro STOXX 600

אג"ח ממשלת ישראל
מח"מ מומלץ:
שקלי: בינוני
צמוד: בינוני

שקלי
צמוד
50%
50%

ריביות רשמיות

ארה"ב: 4.75% – 5.50%
גוש האירו: 3.65%
בריטניה: 5.00%
יפן: 0.25%

כתב: ד"ר רון אייכל
יועץ כלכלי לאיילון בית השקעות

גילוי נאות

איילון בית השקעות בע"מ, נעם ברורמן השקעות בע"מ, נעם ברורמן שירותי ניהול וייעוץ בע"מ, איילון פתרונות פיננסיים (2004) בע"מ ואיילון קרנות נאמנות בע"מ,(להלן: "קבוצת איילון"),לרבות בעלי שליטה ו/או בעלי עניין בה, מחזיקה ו/או עשויה להחזיק ו/או לבצע פעילות בניירות הערך ו/או בנכסים הפיננסיים ו/או בסחורות המוזכרים בסקירה זו (להלן: "הנכסים") עבור עצמה ו/או עבור לקוחותיה ו/או במסגרת אחרת. כן עשויה קבוצת איילון, לרבות בעלי שליטה ו/או עניין בה ו/או חברות שמי מאלה הינו בעל עניין בהן, בהתאם למגבלות הקבועות בדין, להתקשר בעסקאות ו/או להעניק שירותים לחברות הנזכרות במידע או חברות הקשורות אליהן, בין במישרין ובין בעקיפין.
אין בסקירה ו/או בנתונים, ידיעות, ניתוחים, הערכות, טקסט ו/או תמונות (להלן: "הסקירה") זו אלא הבעת דעה בלבד מתוך מטרת הבאת מידע כללי המתבסס על הידוע ביום פרסום הסקירה הגלוי והציבורי ו/או מקורות מידע אחרים אשר בעיני כותבי הסקירה ניתן להתייחס אליהם כאמינים אך המידע לא אומת בדרך עצמאית על ידי עורכי הסקירה ומשכך לא ניתן להיות ערבים לדיוק הפרטים שנכללו בה ו/או לשלמותה ובכלל זה לא ניתן להתחייב שבמידע לא ייכללו טעויות או שגיאות ויש לראות את הדברים הכתובים באופן מתאים וכמובן בכפוף לשינוים שחלו בזמן ממועד עריכת הסקירה ובכל מקרה אינה מהווה תחליף למידע המופיע בתשקיפי ההנפקה של הנכסים הרלוונטיים ו/או בדיווחים הנוגעים אליהם מכל מין וסוג שהוא.
מבלי לגרוע מכלליות האמור, כל האמור בסקירה זו עשוי להשתנות בכל עת וללא מתן הודעה נוספת ואין לראות בסקירה כשלמה וכממצה, ובין השאר, בקשר לכל ההיבטים הנוגעים לנכסים הכללים או הספציפיים המוזכרים בה, במישרין ו/או בעקיפין ו/או על דרך ההפניה. כמובן שסקירה זו אינה מהווה הצעה של הנכסים ואינה מהווה הזמנה לרכשם ואין לראות בה כייעוץ ו/או שיווק בדבר כדאיות ההשקעה בה ו/או כהצעה או כשידול או כהמלצה, במישרין ו/או בעקיפין, לקנות ו/או למכור את הנכסים, ובכלל זה יחידות השתתפות של קרנות נאמנות בניהולו של מנהל הקרן מקבוצת, בשום אופן צורה ו/או דרך. עוד יצוין כי הנכסים המוזכרים בסקירה עשויים שלא להתאים לקורא הסקירה.
יודגש: סקירה זו אינה מביאה בחשבון את מטרות ההשקעה, המצב הכלכלי והצרכים הייחודיים של כל משקיע ויש לצורך בטרם קבלת החלטת השקעה כלשהי להתייעץ, ככל שנדרש, עם גורם ייעוץ מוסמך לרבות יועץ מס מוסמך בדבר השלכות המס של פעילות בנכסים או לראות סקירה זו כשיקול אחד במכלול. קבוצת איילון אינה מחויבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים ו/או עדכונים במידע ו/או בסקירה מראש או בדיעבד. על רקע כל האמור, קבוצת איילון לא תהא אחראית לכל נזק ו/או הפסד שייגרמו, למאן דהו, בדרך כלשהי, במישרין ו/או בעקיפין, כתוצאה מהסתמכות על הסקירה ו/או שימוש בה בדרך כלשהי.
אין לעשות שימוש בסקירה זו ללא רשות מפורשת בכתב מקבוצת איילון והיא אינה מיועדת אלא למי שהומצאה לו על ידי קבוצת איילון. כמו כן, נדגיש כי עליכם לבחון כל סקירה בפני עצמה ולראות האם היא נכנסת להגדרה של "עבודת אנליזה" כפי שהובאה לעיל, במידה והסקירה אכן מהווה עבודת אנליזה יש לוודא שהיא עומדת בדרישות ההוראה כאמור. לשימת לבכם, כיום הוראת האנליזה חלה גם לגבי ני"ע בחו"ל ולא רק לגבי ני"ע בארץ.

חייג עכשיו