סקירה מאקרו כלכלית
ישראל והעולם

22 בספטמבר 2024

נקודות מרכזיות

ישראל

  • מדד המחירים לצרכן, בחודש אוגוסט, הושפע במידה רבה מהמלחמה. הנסיעות לחול ומחירי הירקות הושפעו לשלילה מבעיות בצד ההיצע. האינפלציה צפויה להמשיך ולהיות בקרבת הגבול העליות של יעד יציבות המחירים. גם היחלשות השקל כנגד הדולר (3.76) והאירו (4.21) עלולה לחמם את האינפלציה.
  • הגירעון הממשלתי הוא גבוה מאוד וצפוי להיות רחוק מהיעד לשנת 2024. קיימת סכנת ממשית של הפחתת דירוג
  • האפיק הממשלתי –הגיוסים הנרחבים נמשכים ויימשכו. רמת הסיכון באפיק נותרת גבוהה, ככל שהמלחמה מתארכת, עקב ההוצאות הנדרשות.
    • טווחים קצרים עד בינוניים – משקל ניטרלי. עדיין יתרון לאפיק הצמוד הקצר והבינוני.
    • טווחים ארוכים – משקל חסר. פוטנציאל להפסדי הון בטווח הקצר.

האפיק הקונצרני – מרווחי האשראי צרים למדי. ישנה עדיפות לאיגרות קונצרניות איכותיות (תזרים איתן) ובמח"מ קצר עד בינוני

הכלכלה העולמית

  • קיצוץ של 50 נ"ב, במהלך אגרסיבי של ה-Fed הרוצה להקדים את השוק. התפתחות השערים במחירי המניות תלויה במידה רבה ביכולת ה-Fed למנוע מיתון
  • האינפלציה ברחבי העולם מתמתנת, בתמיכה מחירי הסחורות
  • הכלכלה הסינית ממשיכה להציג קשיים ומגמות חלשות מהצפי

השבוע במרכז

אם ה-FED ימנע מהכלכלה האמריקאית להכנס למיתון, שוק המניות צפוי לתפקד טוב

הכלכלה המקומית

האינפלציה במשק

מדד המחירים לצרכן התייקר בחודש אוגוסט 2024 ב-0.9%, הרחק מההערכות. האינפלציה במשק עלתה מראשית השנה וגם ב-12 החודשים האחרונים ב-3.6%. למעשה, רק 2 מתוך 10 הסעיפים הכלולים במדד רשמו הוזלה בחודש אוגוסט. השפעת המלחמה על המדד בחודש זה הייתה ברורה והגיעה בעיקר מ-2 כיוונים: הנסיעות לחול ומחירי הירקות.

במחיר הנסיעות לחול בחודש אוגוסט נרשמה נסיקה של 22.1%, שהרי בחודש זה מספר רב של חברות תעופה הודיעו על ביטול הטיסות שלהן לישראל (וממנה). חרף הזינוק החד ב-12 החודשים האחרונים התייקר הסעיף רק ב-3.5% והדבר ממחיש בצורה ברורה את השפעת המלחמה על תוואי המחירים במשק ומעל לכל על התנודתיות. חשוב לציין, כי גם שינוי המתודולוגיה במדידת הסעיף פגעה בעונתיות שלו ומקשה על יכולת החיזוי.

אם לא די בכך אזי גם מחיריהן של ירקות רבים נסקו. לראיה, מחיר העגבניה זינק ב-37.3%, עקב קשיים בחקלאות בצפון ובדרום הארץ.

נראה, כי הן במחירי הנסיעות לחול והן במחירי הירקות יחול תיקון או התייצבות בחודשים הקרובים ולכן התנודה, תהיה כלפי מטה. עם זאת, הדברים תלויים במצב הבטחוני.

 

בדוח המדד נראה כי מוצרים ושירותים רבים ממשיכים להתייקר ובהם, שכר הדירה, שירותי הביטוח ואפילו המזון. כלומר, סביבת האינפלציה במשק ממשיכה להיות גבוהה למדי, האינפלציה במשק היא רוחבית ומושפעת מהמלחמה וממדיניות הממשלה (התייקרויות בתמיכת הממשלה). 

במבט לשנה קדימה, נראה כי התוואי הכללי של האינפלציה צפוי להישאר בקרבת הרמה העליונה של יעד יציבות המחירים. כלומר, האינפלציה תיוותר בפוקוס, כאשר היא תציג תנודתיות גבוהה, בהתאם לרמת הפעילות במשק, למצב המלחמתי והתקציב הממשלה. יתר על כן, עיקר ההפתעות צפויות להמשיך ולהיות כלפי מעלה. 

מדד המחירים לצרכן צפוי לעלות בספטמבר ב-0.1% ולהתייקר ב-2.8% ב-12 החודשים הבאים.

הגירעון של הממשלה ממשיך להתרחב

הגירעון במשק זינק באוגוסט ל-8.3%, לעומת 8.0% ביולי. במשרד האוצר מעריכים כי רמתו תתמתן מעט עד סוף השנה.

 

הגידול בגירעון באוגוסט מגיע לאחר נסיקה של 32% בהוצאות הממשלה מתחילת השנה עד אוגוסט, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. גם בניכוי הוצאות המלחמה, שיעור הגידול בהוצאות משרדי הממשלה הגיע ל-8%, לעומת גידול מתוכנן של 4.9% בלבד לפני המלחמה, וגידול של 13.7% בתקציב המעודכן. בסך הכל, הגירעון בתקציב הגיע מתחילת השנה ל-84 מיליארד ש"ח.

הוצאות המשרדים הביטחוניים הגיעו עד כה ל-113 מיליארד ש"ח — גידול של 116% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

במקביל, הגידול הנמשך בהכנסות המדינה ממיסים מפצות, באופן חלקי על הבעייה הפיסקלית. ההכנסות ממסים הגיעו מתחילת 2024 ל-300 מיליארד ש"ח, המהווה גידול נומינלי של 4.8%, לעומת התקופה המקבילה.

 

במשרד האוצר עדיין סבורים כי הגירעון בסוף 2024 יסתכם בכ-6.6% בהתאם ליעד המעודכן בתקציב. ההנחה הזאת מבוססת על ההערכה כי ברבעון האחרון שיעור הגירעון יתמתן, שכן מהחישוב השנתי של הגירעון ייצאו החודשים המשמעותיים של הרבעון האחרון של 2023, אז התנהלה המלחמה בעצימות גבוהה.

 

להערכתנו, חרף הפוטנציאל לצמצום הגירעון ברבעון האחרון של 2024,  הגירעון השנה יגיע ליותר מ-7% מהתוצר, ואולי אף יגיע קרוב ל-8% מהתוצר. יתר על כן, הפחתת תחזית הצמיחה של האוצר על ידי ל-1.1% בלבד ב-2024 (ולהערכתנו, אף תהיה נמוכה יותר) תשפיע לרעה על חישוב הגירעון, הואיל והגירעון מחושב כאחוז מהתוצר (אשר יצמח בפחות מהצפי).

הכלכלה העולמית

ה-Fed מבצע הפחתה אגרסיבית, מעבר לקונצנזוס

ה-Fed הוריד בשבוע שעבר את ריבית הדולרית ב-50 נקודות בסיס (נ"ב) לטווח של 4.75% עד 5.00%. לפי ההערכות, הבנק המרכזי צפוי להוריד את הריבית בסך כולל של 100 נ"ב עד סוף השנה, על פני 2 מועדים, כאשר עוד 100 נקודות בסיס מתוכננות לשנת 2025.

מירב ההערכות בשוק עמדו על הפחתה קלה יותר של 50 נ"ב בלבד. ההחלטה של ​​יו"ר הבנק ג'רום פאוול ליישם הפחתה גדולה יותר נועדה בכדי לשמור על חוזק שוק העבודה ולהדגיש את מחויבותו של הבנק המרכזי להשיג נחיתה רכה.

פאוול אמר שהחלטות נוספות יתקבלו על בסיס המצב הכלכלי בכל פגישה, והדגיש כי קיצוץ של 50 נקודות בסיס אינו משקף קצב שנקבע מראש. עם זאת, ברור שבבנק המרכזי רצו להיות לפני העקום ולא להמתין עד אשר מצב שוק העבודה יהיה קשה.

בינתיים, הבנק המרכזי של אנגליה שמר על ריבית יציבה על 5%, והצהיר כי הוא יצטרך לראות עדויות נוספות להתמתנות האינפלציה, לפני שיוריד את הריבית עוד יותר. גם הבנק המרכזי של יפן החליט להחזיק את הריבית ברמה של 0.25%, לאחר העלאה בשתי הפגישות האחרונות שלו.

המכירות הקמעונאיות בארה"ב עלו באופן מפתיע

הצרכנים בארה"ב ממשיכים להפגין חוסן.  המכירות הקמעונאיות עלו באוגוסט ב-0.1% לעומת רמתן ביולי. הנתון היה גבוה מהציפיות בשוק לירידה של 0.2%. ב-12 החודשים האחרונים צמחו המכירות הקמעונאיות ב-2.1%.

הירידה במכירות הרכב והבנזין קוזזו בחלקן על ידי מכירות חזקות של חנויות מקוונות, שראו עלייה של 1.4% החודש. הירידה ברבים מהמגזרים במכירות קמעונאיות נבעה יותר ממחירים נמוכים יותר מאשר מירידה בנפח. מכירות קבוצת הבקרה (להוציא כלי רכב, חומרי בניין, תחנות דלק, חנויות לציוד משרדי, בתים ניידים וחנויות טבק), יצאו במידה רבה בקנה אחד עם הציפיות, ועלו בקצב שנתי של 5.7%, המהיר ביותר מאז אוגוסט 2023 מדד זה משמש לחישוב התמ"ג והוא מדד מדויק יותר של הוצאות הצרכנים.

האינפלציה ברחבי העולם

מספר מדינות דיווחו השבוע על נתוני אינפלציה לאוגוסט. האינפלציה הראשית של קנדה התרחבה ב-2.0% על פני 12 החודשים האחרונים. היה זה הקצב האיטי ביותר מאז פברואר 2021. החולשה נתמכה במחירי הבנזין הנמוכים יותר. הדוח עורר תקוות שהבנק המרכזי הקנדי יקצץ את הריבית ב-50 נקודות בסיס בפגישתו באוקטובר.

המחירים בבריטניה עלו ב-2.2% על בשנה האחרונה והיו ללא שינוי לעומת החודש הקודם. עם זאת, חשוב לציין כי אינפלציית הסחורות הדרדרה עוד יותר בטריטוריה השלילית.

האינפלציה בגוש האירו התמתנה ל-2.2% ב-12 החודשים האחרונים, והיא מובלת על ידי ענפי השירותים.

הכלכלה הסינית ממשיכה לאכזב

קצב התרחבות הייצור התעשייתי בסין הואט ל-4.5%, ב-12 החודשים האחרונים, עד באוגוסט. הנתון היה נמוך מהחודש שעבר ואף נמוך מציפיות ל-4.8%. הסיבה המרכזית היא חולשה במגזר הסחורות והמכוניות.

מכירות רכב חלשות תרמו גם לירידה בצמיחה של המכירות הקמעונאיות מ-2.7% ביולי ל-2.1% באוגוסט. יתרה מזאת, שיעור האבטלה עלה באופן בלתי צפוי ל-5.3% באוגוסט לעומת 5.2% בחודש הקודם. הנתונים הכלכליים החלשים יותר מוסיפים לסימנים להאטה נוספת בצמיחת התמ"ג ברבעון השלישי, כמו גם לסיכון המוגבר שהמדינה לא תצליח להשיג את יעד קצב הצמיחה של 5% לשנת 2024.

תחזיות

ריבית בנק ישראל

נוכחי:
4.50%

מועד ההכרזה הקרוב:
07/10/24

צפי ריבית:
יציבות

מדד המחירים לצרכן

מדד ספטמבר 2024:
0.1%+

12 החודשים הבאים:
2.8%+

אלוקציה

מניות
חשיפה מומלצת: 80%

חו"ל
ישראל
80%
20%

עדיפות:

  1. DOW JONES
  2. S&P 500
  3. Euro STOXX 600

אג"ח ממשלת ישראל
מח"מ מומלץ:
שקלי: בינוני
צמוד: בינוני

שקלי
צמוד
50%
50%

ריביות רשמיות

ארה"ב: 4.75%-5.00%
גוש האירו: 3.65%
בריטניה: 5.00%
יפן: 0.25%

כתב: ד"ר רון אייכל
יועץ כלכלי לאיילון בית השקעות

גילוי נאות

איילון בית השקעות בע"מ, נעם ברורמן השקעות בע"מ, נעם ברורמן שירותי ניהול וייעוץ בע"מ, איילון פתרונות פיננסיים (2004) בע"מ ואיילון קרנות נאמנות בע"מ,(להלן: "קבוצת איילון"),לרבות בעלי שליטה ו/או בעלי עניין בה, מחזיקה ו/או עשויה להחזיק ו/או לבצע פעילות בניירות הערך ו/או בנכסים הפיננסיים ו/או בסחורות המוזכרים בסקירה זו (להלן: "הנכסים") עבור עצמה ו/או עבור לקוחותיה ו/או במסגרת אחרת. כן עשויה קבוצת איילון, לרבות בעלי שליטה ו/או עניין בה ו/או חברות שמי מאלה הינו בעל עניין בהן, בהתאם למגבלות הקבועות בדין, להתקשר בעסקאות ו/או להעניק שירותים לחברות הנזכרות במידע או חברות הקשורות אליהן, בין במישרין ובין בעקיפין.
אין בסקירה ו/או בנתונים, ידיעות, ניתוחים, הערכות, טקסט ו/או תמונות (להלן: "הסקירה") זו אלא הבעת דעה בלבד מתוך מטרת הבאת מידע כללי המתבסס על הידוע ביום פרסום הסקירה הגלוי והציבורי ו/או מקורות מידע אחרים אשר בעיני כותבי הסקירה ניתן להתייחס אליהם כאמינים אך המידע לא אומת בדרך עצמאית על ידי עורכי הסקירה ומשכך לא ניתן להיות ערבים לדיוק הפרטים שנכללו בה ו/או לשלמותה ובכלל זה לא ניתן להתחייב שבמידע לא ייכללו טעויות או שגיאות ויש לראות את הדברים הכתובים באופן מתאים וכמובן בכפוף לשינוים שחלו בזמן ממועד עריכת הסקירה ובכל מקרה אינה מהווה תחליף למידע המופיע בתשקיפי ההנפקה של הנכסים הרלוונטיים ו/או בדיווחים הנוגעים אליהם מכל מין וסוג שהוא.
מבלי לגרוע מכלליות האמור, כל האמור בסקירה זו עשוי להשתנות בכל עת וללא מתן הודעה נוספת ואין לראות בסקירה כשלמה וכממצה, ובין השאר, בקשר לכל ההיבטים הנוגעים לנכסים הכללים או הספציפיים המוזכרים בה, במישרין ו/או בעקיפין ו/או על דרך ההפניה. כמובן שסקירה זו אינה מהווה הצעה של הנכסים ואינה מהווה הזמנה לרכשם ואין לראות בה כייעוץ ו/או שיווק בדבר כדאיות ההשקעה בה ו/או כהצעה או כשידול או כהמלצה, במישרין ו/או בעקיפין, לקנות ו/או למכור את הנכסים, ובכלל זה יחידות השתתפות של קרנות נאמנות בניהולו של מנהל הקרן מקבוצת, בשום אופן צורה ו/או דרך. עוד יצוין כי הנכסים המוזכרים בסקירה עשויים שלא להתאים לקורא הסקירה.
יודגש: סקירה זו אינה מביאה בחשבון את מטרות ההשקעה, המצב הכלכלי והצרכים הייחודיים של כל משקיע ויש לצורך בטרם קבלת החלטת השקעה כלשהי להתייעץ, ככל שנדרש, עם גורם ייעוץ מוסמך לרבות יועץ מס מוסמך בדבר השלכות המס של פעילות בנכסים או לראות סקירה זו כשיקול אחד במכלול. קבוצת איילון אינה מחויבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים ו/או עדכונים במידע ו/או בסקירה מראש או בדיעבד. על רקע כל האמור, קבוצת איילון לא תהא אחראית לכל נזק ו/או הפסד שייגרמו, למאן דהו, בדרך כלשהי, במישרין ו/או בעקיפין, כתוצאה מהסתמכות על הסקירה ו/או שימוש בה בדרך כלשהי.
אין לעשות שימוש בסקירה זו ללא רשות מפורשת בכתב מקבוצת איילון והיא אינה מיועדת אלא למי שהומצאה לו על ידי קבוצת איילון. כמו כן, נדגיש כי עליכם לבחון כל סקירה בפני עצמה ולראות האם היא נכנסת להגדרה של "עבודת אנליזה" כפי שהובאה לעיל, במידה והסקירה אכן מהווה עבודת אנליזה יש לוודא שהיא עומדת בדרישות ההוראה כאמור. לשימת לבכם, כיום הוראת האנליזה חלה גם לגבי ני"ע בחו"ל ולא רק לגבי ני"ע בארץ.

חייג עכשיו